גישור

מהו גישור  ?

הגדרה: גישור הוא הליך לפתרון סכסוכים וולונטרי בו צד שלישי, ניטרלי שאין לו סמכות הכרעה בסכסוך, מסייע לצדדים להגיע לפתרון מוסכם באמצעות הדברות ישירה בניהם

איפיון –  מדובר בהליך וולונטרי לכל אורכו . הצדדים יכולים להחליט לדון בכל נושא שימצאו לנכון. וכל צד יכול לפרוש ממנו בכל שלב עד לחתימת ההסכם הסופי. 

הרעיון בגישור הו לנצל את יתרונות המו"מ תוך מענה לחסרונות באמצעות המגשר.

מתי השלב הנכון להפעיל את הליך הגישור?

יש בעיות בזוגיות,הנובעות מבעיות רגשיות,כלומר,מעניינים  רגשיים לא פתורים,(unfinished business) ,מפערים במבנה אישיות  ,פערים בסדרי עדיפויות, בנקודת המבט על החיים,בתיעדוף של ערכים (למשל משפחתיות מול קריירה) ועוד…  בעיות אלו ניתן ורצוי לפתור במתכונת של טיפול  

הגישור הוא הליך, המאפשר לצדדים, בדרך של מו"מ  להגיע להסכמה סופית בעוד ההליך הטיפולי נושא אופי רגשי ומאפשר לרפא כאב ומצוקות ולגשר על פערים בהשקפות ובבעיות תקשורת. 

הליך הגישור, מציע פלטפורמה שבאיה הינה  תוצאתית  ההליך הוא יותר רציונלי והמטרה למצוא מכנה ומטרות משותפות. ולמצוא את הדרך הטובה ביותר כדי לפתור אותן.

בעוד בהליך הטיפולי הדגש הוא על הרווחה הפסיכולוגית ועל רכישת כלים ,נכסים, והון פסיכולוגי הרי שבהליך הגישור הדגש הוא על  התוצאה הסופית. ועל יצירת  חוזה מחייב  משפטית.

פעמים רבות ,יצירת הסכם, פותרת ומונעת סכסוכים ומחלוקות עתידיות. 

אין זו בושה להעמיד את השאלות ,השנויות במחלוקת , על השולחן ולמצות את הפערים בניהול מו"מ בוגר 

משא ומתן ההגדרה:

ניסיון שכנוע הדדי, המיועד להגיע לתוצאה מוסכמת. בקונפליקט נתון. 

מהן יתרונותיו של המשא ומתן?

שליטה  – לצדדים בכל התהליך, הן באופן נהולו. והן בתוצאותיו

חסכוני – ללא צורך לערב את בתי המשפט ולסבול מעינוי דין ומהליכים פורמלים ומכבידים של סדרי הדין והדין המהותי. 

אפקטיבי –  בתי המשפט, מתוקף היותם כפופים לחוק היבש, נצרכים,להליכים פורמליים הנגזרים מתוקף סדרי הדין  והדין המהותי,לפרוצדורות ולקריטריונים משפטיים, כדי להוכיח ולבסס טענות. לא תמיד,מתאפשר לצדדים להוכיח טענות. בשל התיישנות ואו חוסר נגישות למסמכים. כתוצאה מכך, האמת לא יכולה לצאת לאור ונעשה עיוות דין. 

הליך הגישור, בהיותו וולונטרי ומשוחרר מפרוצדורות וליטגציה (מקצוע הטיעון בבית משפט ,נעשה באמצעות מייצג) מאפשר לקדם את הפתרון  בדרך אפקטיבית ויעילה.

מהיר – מאפשר לכל אחד מהצדדים לקרב את התוצאה. ואינו תלוי בהוכחות, בתצהירים. ובהליכים ,הנדרשים ע"פ סדרי דין. 

פרטיות – מונע  את הצורך לערב גורמים נוספים ומשניים לסכסוך כמו משפחה, בנקים  ויוב"ז.. 

סוגי ההסכמים והליווי:

הסכם ממון- הסכם הנערך בכתב יד בין בני זוג, ובו מוסדרים כלל ענייניהם הרכושיים, בהתאם לרצונם האישי של כל אחד מהם. הסכם הממון הוא למעשה תעודת ביטוח אשר תבוא לידי ביטוי רק במקרה שבני הזוג יפרדו. ההסכם נועד להבטיח כי גם במקרה של פרידה, לא יתעוררו מחלוקות קשות בין בני הזוג, וזאת על ידי כך שבני הזוג ייקבעו מראש את יחסיהם הממוניים ובאופן שיוסכם ביניהם  מה מרכושם יהיה בבחינת רכוש אישי וישאר בבעלותו של כל אחד מהם, ומה מתוך הרכוש יהפוך לרכוש משותף ויחולק בין שניהם. את ההסכם ועל מנת שיהא לו תוקף משפטי מחייב, יש לאשרו בבית המשפט

הסכמי פרידה וגירושין- על מנת לסיים את נישואי בני הזוג, עליהם לקבל גט פיטורין זו מזה. טרם מתן הגט על בני הזוג להחליט כיצד לפרק את השותפות ביניהם. הסכם זה (כאשר הסכם גירושין מתייחס לבני זוג שנישאו זל"ז ואילו הסכם פרידה יחול על ידועים בציבור) מסדיר את אופן פירוק השותפות ולרבות ענייני משמורת ילדים והסדרי ראיה, מזונות הילדים, גובה המזונות, חלוקת הרכוש, ענייני הכתובה וכד'. על מנת שהסכם זה יקבל תוקף משפטי- עליו להיות מאושר בבית משפט. 

הסכם שלום בית/ גירושין- מטרת הסכם זה הינה להסדיר את תנאיו של שלום הבית מחד ואת תנאי הגירושין מאידך, במקרה שבו נעשה ניסיון לשלום בית ולא צלח. הסכם זה יגדיר את היקף שעות הנוכחות של בני בזוג בבית, קביעת חלוקת הנשיאה בנטל מטלות הבית, הסדרת חיי האישות של בני הזוג, התחייבות להימנע מפעולות שהביאו למשבר בקשר וכד'. על מנת שהסכם יקבל תוקף משפטי מחייב יש לאשרו בבית המשפט.